home

filmarchief

vido?

archief

email

twitter

Vido Liber

(arthouse, classics, cult, Hollywood, music)

week 18

Maandoverzicht mei en juni 2014

Het beste in de bioscoop

  • Starred Up (David Mackenzie, 2013)
  • Maidan (Sergey Loznitsa, 2014)
  • Sacro GRA (Gianfranco Rosi, 2013)
  • Night Moves (Kelly Reichardt, 2013)
  • Deux Jours, Une Nuit (Jean-Pierre & Luc Dardenne, 2014)
  • Die Frau des Polizisten
  • The Weight Of Elephants
  • Blue Ruin (Jeremy Saulnier, 2013)
  • The Double (Richard Ayoade, 2013)
  • Enemy (Denis Villeneuve, 2013)
  • The Rover (David Michôd, 2014)
  • De Poel (Chris W. Mitchell, 2014)

Een onderbelichte neo-noir

The Two Faces Of January (Hossein Amini, 2014)

De ouderwets doorwrochte plot roept herinneringen op aan klassieke thrillers uit de jaren vijftig. Liefhebbers van film noir herkennen het dubbelgangermotief, de femme fatale (Kirsten Dunst als Colette), de schaduw van de voorbije Tweede Wereldoorlog, de gemankeerde personages en het onontkoombare noodlot. Viggo Mortensen speelt de grote zwendelaar Chester MacFarland als een jongere Kirk Douglas. The Two Faces Of January is als noir-hommage de moeite waard vanwege de link die scenarist en debuterend regisseur Hossein Amini legt met de Griekse mythologie en de verwijzingen naar Theseus, zijn vader Aegeus, het paleis van Knossos, de Minotaurus en in het labyrint van Minos. De Griekse mythe komt ter sprake tijdens een rondleiding in de openingsscène en wordt letterlijk opgezocht wanneer de drie hoofdpersonen op Kreta een ongepland bezoek aan Knossos brengen. Tijdens de climax van de film verandert de wirwar van kleine straatjes in metropool Istanbul in een mythisch labyrint. Mythologische archetypes blijken sterke overeenkomsten te vertonen met noir-achetypes.


Tijdverspilling

  • The Devil’s Knot (Atom Egoyan, 2013)
    In deze overbodige reconstructie van de spraakmakende rechtszaak van de West Memphis Three komt vooral Colin Firth er zeer bekaaid vanaf als personage aan de zijlijn. Hij mag observeren en reageren, maar heeft daarnaast te weinig om handen om zijn personage Ron Lax tot leven te brengen. Het achtergrondverhaal over een recente echtscheiding zit hem alleen maar in de weg. Reese Witherspoon krijgt iets meer ruimte als rouwende moeder die gaandeweg het proces twijfelt aan de drie jonge verdachten. We krijgen zelfs inzage in haar dromen, wat goed uitkomt want daarin vindt ze zowaar een aanwijzing die leidt naar de mogelijke ware dader van de drievoudige moord in het bos rondom Devil’s Den in Arkansas. Waar dromen al niet goed voor zijn.
  • Aftermath (Wladyslaw Pasikowski, 2012)
  • Love Eternal (Brendan Muldowney, 2013)
    De Nederlandse acteur Robert de Hoog valt niets te verwijten.

Het beste in de thuisbioscoop

  • Magic Magic (Sebastián Silva, 2013)
    Tour de force van actrice Juno Temple als labiele jonge vrouw die haar verstand verliest tijdens een vakantietrip samen met een paar volwassen pestkoppen.
  • V/H/S/2 (diverse regisseurs, 2013)
    Het tweede deel van de horrorportmanteau V/H/S/ is een guilty pleasure die ik voor slechts 2 Euro in de grabbelbak van een landelijke elektronicagigant aantrof. De meest geslaagde episode in deze montage van gevonden videobeelden vol onverbloemde gruwelijkheden is de Indonesische nachtmerrie Safe Haven van Gareth Huw Evans van wie in juli The Raid 2 in de Nederlandse bioscopen draait.
  • The Chris Marker Collection
    Bij het Britse label Soda Pictures verscheen een box met twee dvd’s en een Blu-ray met daarop voornamelijk werk van vóór Chris Markers beroemdste korte film La Jetée. De box bevat niet het op de hoes beloofde Franse commentaar en sommige korte films zijn niet anamorf terwijl dat wel had gemoeten (waarom is dat toch eerder regel dan uitzondering bij kunstzinnige films?). Op de Blu-ray staan de reisverslagen Sunday In Peking (1956) en Letter To Siberia (1958), gemaakt toen het communisme in sommige ogen nog steeds de hemel op aarde was.
  • Girlfriends
  • Sisters (Brian De Palma, 1973)
  • Violent Saturday (Richard Fleischer, 1955)
    Zie o.a. Moviescreenshots.blogspot
  • Birds, Orphans & Fools
  • Willow Springs (Werner Schroeter, 1973)
    De experimentele film Willow Springs is tegelijk een ode aan Hollywood als de deconstructie ervan. De locatie aan de rand van de Amerikaanse woestijn is net zo rafelig als het celluloid. Handelingen bestaan uit een aaneenschakeling van bevroren poses. De actrices verplaatsen zich alsof ze van de ene still in de andere overgaan. De drie woestijnsirenes Magdalena (Magdalena Montezuma), Christine (Christine Kaufmann) en Ila (Ila von Hasberg) lokken mannen hun huis binnen waarna niets meer van hen wordt vernomen. De komst van de knappe Michael (Michael O'Daniels) zet de relatie tussen de vrouwen onder druk. De eigenzinnige regisseur Werner Schroeter vindt schoonheid in het onvolmaakte.

Eindelijk gezien

Il Posto (Ermanno Olmi, 1961)

De jonge verlegen Domenico (Sandro Panseri) zoekt en vindt werk in een periode dat de Italiaanse economie weer aan het groeien is. De keuze voor de nieuwe baan wordt extra gemotiveerd door de aanwezigheid van een leuke vrouwelijke collega (Loredana Detto). Het blijkt dat economische bloei en verliefdheid niet automatisch leiden tot levensgeluk. Ermanno Olmi combineert Italiaans neorealisme met de scherp observerende humor van Miloš Forman. Il Posto heeft geheel terecht een plaats gekregen in de filmcanon.


Het beroerdste in de thuisbioscoop


Muziek (live)


Muziek (albums) (met links naar video's en streaming audio)

Album van de maand: Space Siren ‘If You Scream Like That, Your Monkey Won't Come’


[home] - [filmarchief] - [vido?] - [archief] - [email] – [twitter]