home
|
Vido's FilmZine
dinsdag 31 december 2013 Jaaroverzicht 2013 (3 - slot) De beste speelfilms in de Nederlandse bioscoop
1. Post Tenebras Lux (Carlos Reygada, 2012)
2. No (Pablo Larraín, 2012) 3. Reality (Matteo Garrone, 2012)
Iedereen prijst terecht La Grande Bellezza de hemel in, maar de beste Italiaanse film was dit jaar wat mij betreft Reality. De decadente feestjes van Paolo Sorrentino staan ver af van de markt waar hoofdpersonage Luciano (Aniello Arena) in de film van Matteo Garrone dagelijks zijn handen vuil maakt. De luxeproblemen van Jep Gambardella (Toni Servillo) in La Grande Bellezza zijn hem vreemd. Het probleem van Napolitaanse visboer Luciano is dat hij zich geen raad weet in een maatschappij waar religie – in zijn geval het katholicisme – is ingeruild voor goddeloos materialisme. Reality begint en eindigt met een God’s Eye View, maar verder is geen goddelijke blik meer te bekennen. Als er geen God meer is, wie oordeelt dan nog over Luciano’s daden? Big Brother? Het neoliberalisme? Berlusconi? De NSA?
4. Tabu (Miguel Gomes, 2012)
5. In The Fog (Sergei Loznitsa, 2012) 6. Museum Hours (Jem Cohen, 2012)
De bijzondere aandacht van oudere suppoost Johann (Bobby Sommer) gaat uit naar wat zich in de marges van de schilderijen in het Kunsthistorisches Museum in Wenen afspeelt. Hij bepaalt zelf wat het centrale onderwerp is en laat zich niet leiden door wat op het titelbordje wordt vermeld. De camera zoekt de schijnbaar onbeduidende details ook in het dagelijkse leven. De gebroken eierschaal op het canvas gaat in de montage rechtstreeks over in weggegooide voorwerpen op de keien van Weense straten. De details op het doek en de straattaferelen worden gevangen binnen dezelfde kaders. De grenzen tussen de kunst en de realiteit verdwijnen. De film omlijst het leven.
7. La Vie D’Adèle (Abdellatif Kechiche, 2013)
8. Paradies: Liebe (Ulrich Seidl, 2012) 9. The Master (Paul Thomas Anderson, 2012)
I am a writer, a doctor, a nuclear physicist and a theoretical philosopher. But above all, I am a man, antwoordt Lancaster ‘The Master’ Dodd (Philip Seymour Hoffman) als Freddie Quell (Joaquin Phoenix) hem vraagt wie hij is. Mannen staan altijd centraal in de films van Paul Thomas Anderson. Ze hebben de grootste moeite hun driften in toom te houden. Van alle personages is Freddie is het hevigst gedreven door zijn seksuele behoeften. Het is geen toeval dat de helm op zijn hoofd in de allereerste scène van The Master verdacht veel lijkt op de top van een fallus. Een paar scènes later ontdoet de marinier een palmboom van twee kokosnoten. The Master gaat over castratie. Master Dodd probeert het dier (de draak, zoals hij het zelf noemt) in zichzelf te temmen door de dierlijke Quell te temmen.
10. Gravity (Alfonso Cuarón, 2013)
11. La Grande Bellezza (Paolo Sorrentino, 2013) 12. Lore (Cate Shortland, 2012)
13. Frances Ha (Noah Baumbach, 2012) 14. Borgman (Alex van Warmerdam, 2013)
Bij Alex van Warmerdam vormen de families in Abel (1986), Kleine Teun (1998), Ober en De Laatste Dagen Van Emma Blank (2008) niet bepaald knusse warme nesten. Waar in Abel nog sprake is van een psychologische strijd, monden de conflicten in De Laatste Dagen… uit op bloederige confrontaties. Het geweld is er in Borgman niet minder op geworden. De film is daarmee de meest compromisloze in het oeuvre van de regisseur. Ik had het tijdens de film extra benauwd omdat tijdens de openingstitels een stuk of twintig eerstejaarsstudenten zaal 3 van Het Ketelhuis binnen stormden omdat ze per se hun introductieweek feestelijk wilden afsluiten met een film. Het bleef lang onrustig. 15. Before Midnight (Richard Linklater, 2013) 16. Django Unchained (Quentin Tarantino, 2012) 17. Inside Llewyn Davis (Ethan & Joel Coen, 2013)
De nieuwste film van de gebroeders Coen levert voor voor- en tegenstanders weer voldoende discussiemateriaal op. Een van de vragen is waarom folkmuzikant Llewyn Davis zijn carrière bewust saboteert. Volgens blogger Sam Adams op Indiewire omdat Davis de zelfmoord van zijn voormalige muzikale partner nog steeds niet heeft verwerkt en depressief is. In tegenstelling tot de hoofdpersoon in A Serious Man wordt de tegenspoed ditmaal niet door het lot bepaald. Depressief of niet, de muzikant zit zijn eigen talent in de weg omdat hij weigert het spel te spelen op de manier die de muziekindustrie van hem verlangt. Het ligt niet aan zijn liedjes dat hij niet minstens even bekend is als Bob Zimmerman. Zimmerman wist dat hij met zijn achternaam nooit beroemd zou worden en noemde zich Dylan. Davis saboteert zijn carrière bij voorbaat door eigenwijs vast te houden aan een lastige voornaam. 18. Mud (Jeff Nichols, 2012)
19. Le Passé (Asghar Farhadi, 2013)
20. Wolf (Jim Taihuttu, 2013) Ook de moeite waard (in alfabetische volgorde):
Indrukwekkende documentaires in 2013 (bioscoop en dvd)
1. The Act Of Killing (Director’s Cut) (Joshua Oppenheimer, 2012)
2. The Imposter (Bart Layton, 2012) 3. Stories We Tell (Sarah Polley, 2012) 4. Ne Me Quitte Pas (Sabine Lubbe Bakker & Niels van Koevorden, 2013) 5. Room 237 (Rodney Ascher, 2012) 6. Tchoupitoulas (Bill & Turner Ross, 2012) 7. A Story Of Children In Film (Mark Cousins, 2013) 8. De Baby (Deborah van Dam, 2012)
9. Bestiaire (Denis Côté, 2012) Overige filmhoogtepunten in 2013
Muziek: albums die ik in 2013 regelmatig draaide
1. Mercy Giants ‘Steel Dungeons, Mighty Foes!’ 2. Fire! Orchestra 'Exit!' 3. Julia Holter ‘Loud City Song’ 4. Boards Of Canada ‘Tomorrow’s Harvest’ 5. Melt Banana ‘Fetch’ 6. Prurient ‘Through The Window’ 7. Spilt Milk ‘Funeral Blues’ 8. Pinkunoizu ‘The Drop’ 9. My Bloody Valentine 'm b v' 10. Laurel Halo ‘Chance Of Rain’ De overige albums in willekeurige volgorde:
Zie ook: de slechtste films van 2013 de beste films van 2013 op dvd/Blu-ray |