![]()
|
![]() |
Vido's FilmZine
donderdag 29 maart 2007
The Return (Asif Kapadia, 2006) bioscoop
Ik dacht aan het slot van The Return exact te begrijpen hoe de puzzel in elkaar valt, totdat ik de recensies las in het maartnummer van Sight & Sound (S&S) en op de site van Schokkend Nieuws (SN). Hun recensenten hebben blijkbaar beter opgelet dan ik en in The Return ook een tijdreisfilm ontdekt. Van tijdreizen heb ik echter niets gemerkt. In de slotscènes zien we hoe het auto-ongeluk, dat tot dan toe verspreid over de film in fragmenten werd vertoond, heeft plaatsgevonden: de wagen met de dodelijk gewonde vrouw en haar vriend botst in de onverlichte nacht tegen de stilstaande auto van de dan nog elfjarige Joanna en haar vader. De verwonde vrouw overlijdt alsnog vanwege de botsing en haar ziel komt terecht in het meisje. Dat verklaart de hallucinaties bij het kind en haar gefragmenteerde kennis over de locaties en de dader. Ze weet in het heden de dader te ontmaskeren en de belager te doden. S&S en SN schrijven dat Joanna de dader in het slotgevecht zowel in heden als in het verleden doodt en dat daardoor de vrouw uit het verleden niet direct overlijdt in de grote oude schuur, maar nog een kans maakt het ziekenhuis levend te bereiken. Heb ik even niet goed opgelet of had ik ook eerst door de persmap moeten bladeren voordat ik The Return ging bekijken? In die persmap staat blijkbaar ook dat de collega en concurrent Kurt van Joanna tevens haar ex-vriend is (meerdere recensies op bijvoorbeeld Rotten Tomatoes melden dit ook), terwijl ik meen te herinneren daar tijdens de film geen woord over te hebben gehoord, anders had ik vast gedacht: wat een nare vriend heeft die Joanne toch gehad. Die Kurt is in The Return zeer schetsmatig uitgewerkt, en dan druk ik me voorzichtig uit. De kleurloze acteur Adam Scott speelt de rol overdreven als een eendimensionale, eersteklas klootzak die Joanna op kantoor fysiek bedreigt, kwaad omdat ze een opdracht toebedeeld krijgt die hij graag had willen uitvoeren. Midden in de zoektocht van onze protagonist, ver van de geplande route, in een afgelegen louche café uit een van haar visioenen, duikt Kurt opeens zomaar uit het niets weer op om een tweede maal verhaal te halen en Joanna op zijn minst een pak rammel te geven, haar volgend tot in het enge vervallen hotel waar ze verblijft. Hoe heeft Kurt haar op die afgelegen locatie weten te traceren? The Return laat je er naar raden. Maar wat zit ik me toch druk te maken over een film die al dit gepeins helemaal niet waard is! |