home

filmarchief

vido?

archief

email

Vido's FilmZine

-september t/m december 2009-

(arthouse, classics, cult, Hollywood)

Jaarlijstje 2008

week 52

woensdag 23 december 2009

Micmacs À Tire-Larigot
Regie : Jean-Pierre Jeunet
Jaar van uitgave: 2009
bioscoop

Lees verder


dinsdag 22 december 2009

Battle In Outer Space / Uchu Daisenso (Ishirô Honda, 1959) dvd

Zat de wereld maar zo eenvoudig in elkaar als in de films van Ishirô Honda. Als deze Japanse regisseur nog had geleefd, zou ik hem graag de leiding hebben gegeven over de klimaattop in Kopenhagen. In zijn aanwezigheid spreken alle delegatieleden vloeiend Japans en bestaan er geen meningsverschillen over de te varen koers. De resultaten van zijn aanpak zijn onder meer te zien in Battle In Outer Space. In deze de science fictionfilm (dit jaar in Amerika uitgebracht in een box samen met de films Mothra en The H-Men) loopt de wereld gevaar door een dreiging van buitenaf, in de vorm van vliegende schotels die, bestuurd door Teletubbies in strak zittende ruimtepakjes, ons aanvallen vanaf hun tijdelijke basis op de maan. Toevallig heeft Japan net een effectief lasergeweer uitgevonden en staan er, dankzij de vereende krachten van de wereldmachten, twee raketten van het merk Kuifje klaar om op en rondom de maan een tegenoffensief in te zetten. Zoals helaas gebruikelijk zet Honda zoveel personages in, dat het voor de toeschouwer erg lastig, zo niet onmogelijk is enigszins emotionele betrokkenheid te voelen bij de gebeurtenissen. Door de seksloze ruimtepakken komt ook de geforceerd toegevoegde liefdesrelatie tussen twee Japanse hoofdrolspelers niet tot leven. Battle In Outer Space blijft iets aandoenlijks koddigs hebben, ondanks de ernst waarmee Honda en zijn acteurs de actie opdienen.


week 51

vrijdag 18 december 2009

La Bête Humaine
Regie: Jean Renoir
Jaar van uitgave: 1938
dvd

Lees verder


dinsdag 15 december 2009

Dag Buurvrouw (Robbert-Jan Vos, 2009) bioscoop
Parque Vía (Enrique Rivero, 2008) bioscoop

Lees verder


week 50

woensdag 9 december 2009

Les Regrets
Regie: Cédric Kahn
Jaar van uitgave: 2009
bioscoop

Lees verder


week 49

donderdag 3 december 2009

North
Regie: Rune Denstad Langlo
Jaar van uitgave: 2009
bioscoop

De besneeuwde roadmovie North is te eenvoudig van aanpak om er teveel symboliek aan te willen verbinden. Maar toch. De depressieve Jomar (Anders Baasmo Christiansen) wordt letterlijk herboren, wanneer hij, blind als een baby, bij zijn eerste logeeradres uit de als baarmoeder fungerende kast van tiener Lotte (Marte Aunemo) kruipt en als nieuw mens Noordwaarts reist, op zoek naar zijn zoontje. Hij ontmoet onderweg nog twee mensen, en niet voor niets zijn dat na de pubertijd van Lotte twee volgende fases in een mensenleven: de jong volwassen en onzekere Ulrik (Mads Sjøgård Pettersen), met zijn onorthodoxe methode om dronken te worden, en de oude man Ailo (Lars Olsen) in de tent op het ijs, klaar voor het laatste eindje van zijn reis. Dertiger Jomar is de ontbrekende schakel. Aan het eind van de rit weet hij dat hij minstens vijftig jaar de tijd heeft om goed te maken wat tot nu toe is verzaakt.


woensdag 2 december 2009

Paranormal Activity
Regie: Oren Peli
Jaar van uitgave: 2007
bioscoop

Katie (Katie Featherston) en Micah (Micah Sloat) wonen in een heel groot huis met drie slaapkamers en een zwembad in de tuin. Hij doet iets in de financiële wereld, dus dat verklaart hun welvaart. Het rijke leventje raakt ontwricht omdat Katie 's nachts wordt lastig gevallen door een demon. Deze entiteit bezorgt haar angstige en slapeloze nachten. Micah heeft een oplossing gevonden. Hij zet voor het slapengaan een camera met groothoeklens op een vast punt in de slaapkamer om zo het ongewenste bezoek van de demon vast te leggen. Een betere oplossing zou zijn geweest om te gaan slapen met de slaapkamerdeur dicht. Maar nee. Elke nacht houdt het stel de deur wijd open. Zelfs als de onzichtbare demon steeds brutaler wordt en verder gaat dan het bonken tegen de muur, komt het jonge paar niet op het idee de deur te sluiten, de sleutel om te draaien en de deur gesloten te houden tot de wekker afgaat en een nieuwe werkdag zich aandient. Zulk gedrag vraagt om problemen. De goedkoop geschoten filmhype Paranormal Activity heeft één geslaagd schrikmoment, in het puntje van de staart.


dinsdag 1 december 2009

Komt Een Vrouw Bij De Dokter
Regie: Reinout Oerlemans
Jaar van uitgave: 2009
bioscoop

Je zou bijna denken dat het hier gaat om een ode aan de lust. Pas in het laatste hoofdstuk van het bewegende plaatjesboek Komt Een Vrouw Bij De Dokter is het regiedebuut van Reinout Oerlemans de beloofde ode aan de liefde, maar dan is het al veel te laat en is Carmen (Carice van Houten) hard toe aan haar definitieve laatste drankje. Het ontstaan en de consumptie van de liefde wordt binnen de eerste vijf minuten van de film afgeraffeld en zoveel mogelijk uitgelegd door de voice-over van Carmens liefje Stijn (Barry Atsma). Als er al vonken tussen de twee overvliegen dan zijn die voor tweederde van de tijd buiten beeld gehouden. De relatie tussen Carmen en Stijn is lange tijd niet voelbaar, een gemis dat extra in de weg gezeten wordt door het gladde milieu van de reclamewereld waar het stel zich in begeeft. Stijn is tot aan de finale weinig meer dan een opportunistische schuinsmarcheerder die van de kijker geen enkele sympathie verdient. Zelfs als je je best probeert te doen iets te voelen voor zijn leventje, zitten de veel te vaak gebruikte voice-over en de allesoverheersende soundtrack flink in de weg. De muziek overstemt de beelden, overstemt sommige dialogen (op zichzelf al een minpunt) en overstemt tot overmaat van ramp zelfs een paar keer de muziek. Een piano en een zacht bespeelde trompet eisen constant een prominente plek op, trachtend de vluchtige gebeurtenissen emotionele waarde mee te geven. Als de emoties buiten het filmkader dreigen te barsten, en regen symbolisch uit donderwolken plenst, wordt zelfs een houseversie van Kane ingezet. Deze manipulatieve stoorzenders overschreeuwen waar stiltes beter op hun plek zouden zijn geweest.


week 48

dinsdag 24 november 2009

The Twilight Saga: New Moon
Regie: Chris Weitz
Jaar van uitgave: 2009
bioscoop

Lees verder


week 47

dinsdag 17 november 2009

The Time Traveler's Wife (Robert Schwentke, 2009) bioscoop
2012 (Roland Emmerich, 2009) bioscoop

Tweemaal science fiction binnen een week. Het kan niet op. Voor aspirant-tijdreizigers is er The Time Traveler's Wife, een romantisch science fiction drama, waarschijnlijk vooral bedoeld voor een vrouwelijk publiek, maar generaliserend gesproken houden die volgens mij merendeels niet zo van SF. Mannelijke bioscoopbezoekers ergeren zich ondertussen vanaf de openingsscène aan het feit dat tijdreiziger Henry (een ingetogen Eric Bana) zijn moeder niet van een verkeersdood kan redden, maar wel op geplande momenten in het verleden kan verschijnen om ervoor te zorgen dat zijn toekomstige vrouw in de toekomst met hem zal trouwen. Het is maar net waar je je prioriteiten legt. Doemdenkers kunnen ondertussen hun lol op bij 2012, het jaar dat de aarde vergaat. De Duitse regisseur Roland Emmerich is na Independence Day (1996), Godzilla (1998) en The Day After Tomorrow (2004) weer lekker destructief bezig. De instortende steden, uit de grond opspringende supervulkanen en megatsunami's zijn indrukwekkend door de computer verbeeld. De grote zaal van Tuschinksi bibberde merkbaar mee. Het gevoel wordt in de film echter nooit aangesproken, want wat valt er aan het einde van de rit nu eigenlijk te juichen? Er vallen miljarden doden, maar (paukenroffel, hoorngeschal) John Cusack weet - tegen alle verwachtingen in - zijn hoofd boven water te houden. Hoezee!

De acteur die de Rus Yuri Karpov speelt is overigens een Kroaat: Zlatko Buric, de enige acteur die in alle drie de delen van Pusher is te zien in de rol van Milo, met een hoofdrol in het ijskoude deel III.


week 46

donderdag 12 november 2009

Fish Tank
Regie: Andrea Arnold
Jaar van uitgave: 2009
bioscoop

De projectie van Fish Tank, de tweede speelfilm van Andrea Arnold, is gefilmd in het ouderwetse Aspect Ratio van 1.33:1. Het geluid lijkt voornamelijk in mono opgenomen. Slechts heel even, tijdens de scènes waarin de opgeschoten tiener Mia (de sterk debuterende Katie Jarvis) met haar zusje, haar moeder en diens nieuwe vriend Connor (Michael Fassbender) ver buiten de stad stoppen bij een aflegen meertje, fluiten de vogeltjes buiten het scherm, terwijl het geluid de rest van de film uit één richting, recht vanaf het doek op de kijker af komt. De gebruikte beeldverhouding past perfect bij het verhaal. Het voor hedendaagse speelfilms zeldzame formaat perkt de bewegingsruimte van Mia nog meer in. En de leefruimtes in de volgepakte, afgetakelde flat in een buitenwijk van een stad in Essex zijn al zo smal. Mia probeert de hele film lang buiten het benauwende frame te komen, maar de camera blijft haar op de hielen zitten. Haar bewegingsvrijheid wordt gelimiteerd door een afwijzende moeder (die Mia tijdens haar zwangerschap eigenlijk het liefst had geaborteerd), het gebrek aan ontplooiingsmogelijkheden in de omgeving, maar bovenal door Mia's eigen dwarse karakter. Het zou verlossend zijn geweest als het beeldformaat aan het eind opeens vergroot werd, maar dat gebeurt niet. Mia zal toch zelfstandig buiten de grenzen van haar puberleven moeten stappen.


dinsdag 10 november 2009

L'Amour Braque
Regie: Andrzej Zulawski
Jaar van uitgave: 1985
dvd

Lees verder


week 45

woensdag 4 november 2009

Antichrist
Regie: Lars von Trier
Jaar van uitgave: 2009
bioscoop

Lees verder


week 44

vrijdag 30 oktober 2009

Love Streams
Regie: John Cassavetes
Jaar van uitgave: 1984
bioscoop

Lees verder


donderdag 29 oktober 2009

Wendy and Lucy
Regie: Kelly Reichardt
Jaar van uitgave: 2008
bioscoop

Lees verder


week 43

donderdag 22 oktober 2009

White Lightnin'
Regie: Dominic Murphy
Jaar van uitgave: 2009
bioscoop

Lees verder


dinsdag 20 oktober 2009

Bright Star
Regie: Jane Campion
Jaar van uitgave: 2009
bioscoop
Als Topper, de kat van Fanny Brawne (Abbie Cornish), heb ik een onbezorgd leventje zoals aan een vorstenhof. Het huishouden van mijn baasje is vaderloos, maar moeder (Kerry Fox) heeft geld genoeg om zich dienstboden te kunnen veroorloven en Fanny kan zich, als ze wil, de hele dag bezighouden met textielwerk. Het maakt me niet uit of ze haute couture fabriceert of gordijnstof aan elkaar naait, zolang ze maar in de buurt is en ik op haar schoot kan liggen. Tegenwoordig zit ze meer met haar neus in de literatuur, en ik kan je verzekeren dat het veiliger is je kop langs een boekrand te wrijven dan langs een breinaald. Fanny is gek op de minder kapitaalkrachtige jonge dichter John Keats (Ben Whishaw). Jammer dat ik in een eeuw leef die stijf staat van decorum en protocol en dat in deze tijd de twee geliefden vanwege het inkomensverschil onmogelijk met elkaar kunnen trouwen. Ik moet zoveel mogelijk profiteren van Keats' aanwezigheid, want hemeltjelief, wat voelen zijn zachte dichtershanden prettig aan over mijn vacht. Ik ben niet bij hem weg te slaan. Niet alle dichters zijn aardig, zoals de bevriende collega van Keats, de bulkende meneer Brown (Paul Schneider). Wat een nare, irritant aanwezige vent is dat. Ik duik het liefst weg als hij in beeld komt. Nee, dan liever de stem van Keats. Zijn dictie is zo kalm en zijn toon zo fluisterend, dat ik telkens in katzwijm val en snorrend soes als hij zijn gedichten voordraagt. Zo gaat de wereld van Bright Star geleidelijk aan, en zeker in de tweede helft van de film, op kleurrijke wijze volledig langs me heen. Ik vergeet vlinders te jagen en naar sneeuwkorrels te staren, ben ik halverwege het verhaal volledig weggedommeld en ontwaak pas wanneer mijn honger sterker is dan de geur van verse vis.


week 42

woensdag 14 oktober 2009

Up
Regie: Pete Docter
Jaar van uitgave: 2009
bioscoop

Lees verder


week 41

vrijdag 9 oktober 2009

Mama Don't Like No Guitarpickers 'Round Here
Regie: Jacqueline van Vugt
Jaar van uitgave: 2009
bioscoop

Lees verder


woensdag 7 oktober 2009

The Informers (Gregor Jordan, 2009) bioscoop

Het enige positieve aan het inferieure The Informers is dat ik na afloop heel erg de behoefte had om meteen na thuiskomst het superieure Short Cuts (Robert Altman, 1993) opnieuw te zien. Misschien dat er nog wat te redden was geweest als auteur Bret Easton Ellis niet zelf de verantwoordelijkheid had genomen voor het omzetten van zijn verhalenbundel tot een scenario. Hij had sommige passages zonder pardon mogen schrappen. Het hele gedoe rondom de ontvoering van het kind voelt aan als de blinde darm in het verhaal. Het gegeven is op zijn best een halfslachtige poging enige spanning in de verder zielloze film te stoppen. Easton Ellis had minstens kunnen proberen een link te leggen tussen de ontvoering en de op minderjarigen vallende, vervallen Britse rockster Bryan Metro (Mel Raido). Nu zitten we opgescheept met een summiere bijrol van Micky Rourke (The Wrestler is aan het schnabbelen als kidnapper) en een opvallend slecht acterende Brad Renfro (1982-2008) als het neefje bij wie Rourke zijn buit tijdelijk onderbrengt.


dinsdag 6 oktober 2009

Last Conversation (Noud Heerkens, 2009) bioscoop
Picnic (Adrian Sitaru, 2007) bioscoop

Lees verder


week 40

vrijdag 2 oktober 2009

Taking Woodstock
Regie: Ang Lee
Jaar van uitgave: 2009
bioscoop

Lees verder


donderdag 1 oktober 2009

De Storm (Ben Sombogaart, 2009) bioscoop
[major spoilers ahead!]Ondanks een relatief beperkt budget zien de storm, de rijzende golven, de dijkdoorbraak en de overstroming er in De Storm imposant uit. Het realistisch ogende natuurgeweld is echter onvoldoende voor het creëren van de perfecte storm. In de tweede helft van het verhaal ligt namelijk teveel nadruk op het geëmmer over de vermiste baby Ernst. Net zoals alle overlevenden van het ondergelopen Zeeuwse vissersdorp weet een beetje oplettende kijker vrij snel waar (namelijk: het pension) en bij wie (de kindloze Krina) kleine Ernst zich bevindt. De enige onwetenden zijn de jonge moeder Julia (Sylvia Hoeks), haar redder Aldo (Barry Atsma) en haar vader (Dirk Roofthooft). Het is al moeilijk te geloven dat een voltallige orthodoxe gemeenschap onder zware omstandigheden de moeite neemt zo onchristelijk wreed te zijn (omdat ze geen ongehuwde moeders accepteren), maar het is nog lastiger aan te nemen dat de ongehuwde Julia en haar vader niets doorhebben. In het kleine dorp weet iedereen alles van elkaar, dus zou Julia en haar familie toch zeker op de hoogte zijn van het fatale ongeluk dat de echtgenoot en de baby van Krina (Katja Herbers) een paar weken eerder hebben gehad. Waarom er bij vader niet meteen een alarmbel gaat rinkelen als hij tegenover Krina en het gestolen kind zit, is een raadsel dat steeds meer gaat irriteren naarmate De Storm de epiloog nadert. Extra ergerlijk is het sentimenteel bedoelde slot, omdat Julia tijdens de opening van de deltawerken, op een haarverkleuring na, 18 jaar na de ramp uiterlijk onveranderd is gebleven. Of bezit Zeeland een tijdreismachine en is De Storm eigenlijk een science fictionfilm?


woensdag 30 september 2009

Looking For Eric (Ken Loach, 2009) bioscoop

Een film van Ken Loach kan bijna niet zonder een moment waarop mannen vergaderen in een drukbezette ruimte. De felle discussies gaan vrijwel zonder uitzondering over hete politieke hangijzers, waarbij de ene partij de solidariteit van de andere partij in twijfel trekt (zie o.a. Land And Freedom uit 1995 en The Wind That Shakes The Barley uit 2006). De debatten zien er, zoals altijd in een film van Loach, dankzij het realistische acteerwerk zeer authentiek uit, maar voelen zonder uitzondering aan als colleges politicologie. Zulke scènes leiden me teveel af van de personages, wat vooral de tweede helft van Carla's Song (1996) zo onuitstaanbaar maakt. Voor retoriek volg ik liever de Algemene Beschouwingen in de Tweede Kamer. Zelfs een vrij luchtige Loach-komedie als Looking For Eric (waarin postbode en voetbalfan Eric zijn leven op orde probeert te brengen met hulp van zijn imaginaire vriend, de Franse voetbalvedette Eric Cantona) kan niet zonder discussiemoment. De locatie is dit keer geen partijlokaal, maar een pub en in plaats van partijpolitiek gaat de discussie ditmaal over voetbal en moet een van de bijrolspelers eraan geloven omdat hij fan is van Manchesters City in plaats van Manchester United. Zoals het een komedie betaamt eindigt het gekrakeel deze keer met een goede punch line.


dinsdag 29 september 2009

Muukalainen (The Visitor) (Jukka-Pekka Valkeapää, 2008) bioscoop
The Rebirth (Masahiro Kobayashi, 2007) bioscoop

Lees verder


Voor de films in juni t/m augustus 2009 hier terecht. Een alfabetisch filmoverzicht is te vinden in het filmarchief.
[home] - [filmarchief] - [vido?] - [archief] - [email]