home

filmarchief

vido?

archief

email

Letterboxd

twitter

Vido Liber

(arthouse, classics, cult, Hollywood, music)

week 16

vrijdag 18 april 2014

Een dagje in en rondom het Museumpark in Rotterdam (een beeldverslag)

De tastbare herinneringen aan vijf jaar Duitse bezetting liggen overzichtelijk opgesteld tijdens de tentoonstelling De Tweede Wereldoorlog In 100 Voorwerpen in de Rotterdamse Kunsthal. Het gaat om kleine voorwerpen, zoals een zelfgemaakte ring die een vrouw koesterde tijdens haar gevangenschap in een concentratiekamp, en om grote voorwerpen zoals een pantservoertuig. Bij elk voorwerp hoort een verhaal en eigenlijk kun je de tentoonstelling niet verlaten zonder ze allemaal gelezen te hebben; de verhalen achter de bloedvlekken op een witte capitulatievlag, de twee afgehakte duivenpootjes, de gesmolten naaimachine, een kindertruitje gebreid van hondenhaar, een afzichtelijk schilderij dat in de kamer van Mussert hing, de bril van Hannie Schaft. Soms brengt een voorwerp ondanks de context een glimlach voort, zoals de kleine onooglijke opvouwbare motorfiets (zie foto onder), maar voor de rest veroorzaken de voorwerpen huivering. De stoel van Mussert en het pak van Seyss-Inquart zijn op een steenworp afstand te zien van de knikkers van Anne Frank. Het kwaad en de onschuld vlak bij elkaar in één ruimte.

Nog te zien tot en met 5 mei.


Even verderop in de Kunsthal

Forever Young van fotograaf Martijn van de Griendt

De kleurrijke overzichtstentoonstelling van het Finse designmerk Marimekko en de trap naast het Auditorium


Paasstemming op het grasveld voor het Natuurhistorisch Museum en een gekleurde gang in Museum Boijmans Van Beuningen


Museum Boijmans Van Beuningen

Object op de solotentoonstelling van Alexandra Bircken

Untitled (Maurizio Cattelan)


Ondertussen buiten in het Museumpark onder de lentezon


The Opaque Palace van Anne Wenzel

The Opaque Palace van Anne Wenzel is nog tot en met 5 mei te zien in de tentoonstellingsruimte van TENT op de begane grond van Witte de Withstraat 50 in Rotterdam. Onze vrienden van Polderlicht waren in februari bij de opening van deze ‘magnifieke maar loodzware solo-expositie’: Anne Wenzel maakt theatrale keramieken borstbeelden, grafkransen, pompeuze plantenbakken met dito bloemboeketten, prijsbekers: 'sier'-objecten die te maken hebben met het vieren en/of herdenken van helden, overwinningen, eer, nationalisme... Wenzel is van Duitse afkomst en schroomt niet om met haar werk te verwijzen naar de zwartste pagina's in de geschiedenis van haar land. De objecten zijn soms gruwelijk vervormd (hoe dóet ze dat in 's hemelsnaam?) en ogen verontrustend, dramatisch, Teutoons, gothic. De serie mismaakte borstbeelden van onherkenbare notabelen is uiterst indrukwekkend, en het verkoolde 'Schwarzwald' op een laagje water (Silent Landscape) nog veel meer.


Ook te zien aan de Witte de Withstraat 50

The Physical Expression Of Potential (aka Neck Of The Woods) van Gabriel Lester. Onderdeel van de tentoonstelling The Crime Was Almost Perfect (24.01.14 - 27.04.14) van Witte de With (Center for Contemporary Art).


[home] - [filmarchief] - [vido?] - [archief] - [email] – [Letterboxd] - [twitter]