![]()
|
![]() |
Vido's FilmZine
Harry Merry-go-round: De Popronde in Utrecht
Onze Popronde zet zich voort als wandeltocht rondom de Dom van Utrecht, gewapend met een schema vol aantekeningen, een vooraf nauwkeurig samengestelde route, te beginnen aan de Lijnmarkt. Cafés De Baas en de Witte Ballons zijn buren en allebei hebben ze een bandje in hun pand geprogrammeerd staan. Bij De Baas blijkt de aangekondigde band minstens een half uur later te spelen dan gepland. We willen de Witte Ballons binnenstappen op het moment dat de eigenaar aldaar de poster van zijn raam aftrekt en een streep zet door de aanvangstijd. Ook hij loopt een half uur achter op schema. We zijn niet naar Utrecht gekomen om onze tijd wachtend in cafés te verdoen en lopen zo snel als we kunnen naar de Lange Jufferstraat. Achterin Café De Stad, direct naast het toilet, is Smutfish al een tijdje bezig met hun Americana. Over het geroezemoes in de pijpenla heen verhaalt zanger/gitarist Melle de Boer over dronken nachten en ander alcoholisch ongemak, zingend met een accent dat vagelijk gesitueerd is in het diepste van Texas maar dat toch moet worden toegeschreven aan een bleke Hollander. De liedjes zijn zo authentiek als een Urker visser met cowboyhoed op zijn hoofd. Poprondegenoot S. laat zijn jeneverglas half leeg achter. We De Stad uit en terug de stad in, richting Neude. Aan de Loeff Berchmakerstraat ligt café De Leugen. We denken ons in de locatie te vergissen, want achter de beslagen ramen vieren twee studentes het behalen van hun bul. Een locale coördinator van de Popronde staat buiten en raadt ons aan toch even naar binnen te gaan. Er speelt wel degelijk weldra een band, verzekert hij ons. Niet eens zo veel later dan op het programma staat aangegeven. Bij de ingang worden we begroet door de twee vers gediplomeerden. Grote sierbrillen rusten feestelijk op hun neus. Het is zo afgeladen dat ik met mijn linkeroor in de zangversterker kom te hangen, bijna struikelend over de tientallen effectpedalen van de gitarist. De jonge blonde zanger van Cafebar 401 test zijn microfoon en krijgt voor straf een ongemene elektriciteitschok door zijn lippen. Hij schiet verschrikt achteruit. Ook als hij zijn hand op de microfoon legt krijgt hij klappen. In paniek kijkt hij naar de geluidsman. Het is stoer om als popmuzikant in het harnas te sterven, maar het is minder aantrekkelijk om voor aanvang van je laatste optreden al kennis te hebben van je aankomende dood. Na aandringen van een deskundige in het publiek offert iemand een zwarte sok op. Als een slappe condoom hangt de sok geurig voor het gezicht van de zanger. Het mag niet baten. Na een nummertje of drie degelijke grungerock wil de zanger toch liever dat het euvel minder provisorisch verholpen wordt. We maken dankbaar gebruik van deze pauze. We dwalen door het stadscentrum, pikken de drie laatste vrolijk stemmende indieliedjes mee van de Sykosonics en pakken nog een biertje in de ACU. Voor aanvang van hun optreden zegt G. zegt dat de daar spelende The Shaggable Sluts een meidenband is, maar het zijn helaas dertigers van het mannelijk geslacht met pretpunkrepertoire. Ze zijn naar eigen zeggen niet seksistisch en toch handelt een van hun liedjes over nonnen zonder onderbroeken.Waarschijnlijk hartstikke leuk als je nog last hebt van jeugdpuistjes, maar die hebben wij al tientallen jaren geleden voor het laatst uitgedrukt. We nemen de benen naar het voorcafé en ontwaren daar zowaar Harry Merry. Even zijn we bang dat hij zich in podium vergist heeft en ACU heeft gedacht waar Ekko wordt bedoeld, maar gelukkig zien we hem een dik uur later in vol ornaat op het afgesproken tijdstip achter zijn orgeltje in het voorcafé van de Ekko plaatsnemen. Harry Merry is een fenomeen, vertel ik Utrechter B., niet helemaal zeker wat ik daar zelf mee bedoel.
Meer Popronde in Utrecht lees je in het verslag op 3voor12.nl/utrecht. |