home
|
Vido's LogZine
dinsdag 30 maart Vergeten Solar Race was bijna voorgoed uit mijn geheugen gewist. De herinnering is voorlopig bewaard gebleven dankzij een toevallige ontmoeting afgelopen vrijdagavond in een afgeladen kleine zaal op het terrein van Camber Sands in het Britse Sussex tijdens het eerste weekend van All Tomorrow's Parties 2004. De single Not Here stond in 1995 op plek 39 in de Festive Fifty van John Peel. Die vermelding had het liedje waarschijnlijk te danken aan de aantrekkelijke, woordeloze sneer van zangeres Eilidh Bradley aan het eind van elk refrein. Na de aanschaf van drie EP's kwam ik niet toe aan het kopen van hun eerste en enige album (Silvertone, 1997). Solar Race klonk iets teveel als het Britse antwoord op Hole en de meeste tracks op de langspeler had ik al op single. Het feit dat de plaat door Steve Albini was geproduceerd haalde me ook niet over de streep. De band heeft slecht 1 keer in Nederland opgetreden (Utrecht) en verdween daarna via een zijdeur uit de analen van de popgeschiedenis. Afgelopen vrijdagavond, zo rond een uur of half negen, verveelde ik me tijdens David Pajo. De voormalige bassist van Slint mummelde onder de naam Papa M door de microfoon en neuzelde al tokkelend op zijn gitaar, denkend dat hij zich in een huiskamer bevond. Zijn verstilde muzikale verrichtingen haalden met moeite de eerste paar meters publiek. Daarachter werd hij overstemd door onophoudelijke onrust in de volgepropte benedenzaal. Vlak voordat ik de zaal wilde ontvluchten raakte ik in gesprek met de Brit Andy en al snel werd duidelijk dat hij ooit de bassist was in Solar Race. Het verbaasde hem ten zeerste iemand tegen te komen die de band niet was vergeten. Tegenwoordig maakt hij deel uit van Random Bloke, een instrumentaal trio uit Manchester. Andy is zo trots op zijn verleden dat op de provisorische website van zijn huidige band met geen woord gerept wordt over Solar Race. Niet in de biografie noch in de family tree. Een paar dagen later zoekend op internet zag ik dat zangeres Eilidh tegenwoordig iets doet met kunstzinnige video's. De overige bandleden zijn spoorloos verdwenen. Zowel Eilidh als Andy worden genoemd op de hoes van Futurist, een tamelijk obscuur plak vinyl van Shellac met daarop muziek voor een dansproductie. Shellac liet een gelimiteerd aantal exemplaren van de plaat persen en gaf ze cadeau aan 779 vrienden van wie de namen op de voorkant van de hoes staan afgedrukt. Toen Shellac afgelopen zondag het eerste weekend van All Tomorrow's Parties afsloot, zag ik de tamelijk beschonken schim van Andy nog even voorbijkomen. Ik vergat te vragen naar het beloofde exemplaar van een eigenhandig gebrand cd'tje met daarop muziek van zijn nieuwe bandje. Geen idee of we ooit nog iets van Random Bloke zullen vernemen. Thuis, moe van het voorbije weekend en vooral flink verkouden, stofte ik de EP Not Here van Solar Race nog maar eens af. De band heeft weer een gezicht gekregen. In de loop van de week volgt bij de Subs een uitgebreid verslag van de hoogte- en dieptepunten tijdens de vijfde editie van All Tomorrow's Parties in Camber Sands. donderdag 25 maart Zonneschijn Voordat ik zodadelijk de deur uit ga voor een leuk festival in Engeland, laat ik voor jullie een filmtip achter. Lang voordat Donnie Darko in Nederland in première ging kreeg ik al een enthousiast bericht over deze moderne klassieker, gemaild door onze Amerikaanse reporter Brandt. Afgelopen weekend zag hij Eternal Sunshine Of The Spotless Mind, het speelfilmdebuut van clipmaker Michel Gondry. Hieronder vind je zijn verslag. "Eternal Sunshine Of The Spotless Mind is een geweldige film. Onderwerp? Een liefdesgeschiedenis en het menselijk geheugen. Boodschap? Pijnvolle, intens gevoelde periodes in ons leven zijn het waard herinnerd te worden (ook al zijn we geneigd tot melancholie en romantisering). Plot? Het bekende wat-is-droom-en-wat-is-realiteit recept (maar de film ontleent zijn kracht niet aan het oplossen van puzzels). Cinematografie? Een kleurrijk, chaotisch en voortdurend veranderend labyrint, net als het geheugen van de broedende, obsessieve, te zelfbewuste hoofdpersoon. Acteren? Jim Carrey speelt verrassend naturel, Kate Winslet doet haar job. Kleinere rollen voor Elijah Wood (de Hobbit uit je-weet-wel), Mark Ruffalo en Kirsten Dunst. Het script van Charlie Kaufman helpt natuurlijk ook bij het slagen van deze film. Verreweg de beste scène speelt in een strandhuis. Dit is de plaats waar Joel (Jim Carey) en Clementine (Kate Winslet) elkaar voor het eerst tegenkwamen. In deze desoriënterende scène lopen de hoofdpersonen rond in hun eigen herinnering. Het is avond, het sneeuwt en het verlaten strandhuis stort letterlijk in. Binnen lopen de emoties hoog op. Joel en Clementine maken elkaar bittere verwijten maar begrijpen elkaar volledig. De dialoog en cinematografie werken zo goed samen dat de emotie van het scherm gutst. Geweldig werk van regisseur Michel Gondry. Scènes zoals deze zorgen ervoor dat deze film niet te zelfbewust is en zijn kracht niet aan gimmicks probeert te ontlenen (zoals in sommige andere scenario's van Kaufman). De film is niet perfect. Soms liggen de grappen er een beetje dik bovenop, zoals bij de vrouw die de herinneringen aan haar gestorven hond wil laten verwijderen en de pogingen tot humor van Joel's hippievriend. Aan het einde van de film is er een kunstmatige poging de machtsverhoudingen tussen de twee hoofdpersonen gelijk te trekken (we wisten al dat Clementine op Joel uitgekeken was; we hoeven niet verteld te worden dat Joel Clementine soms ook vervelend vindt.) Maar dit zijn kleinigheden. Het verhaal en de cinematografie vormen een naadloze eenheid. De liefdesgeschiedenis is geloofwaardig. Overall, indrukwekkend." Eternal Sunshine Of The Spotless Mind gaat in het najaar in Nederand in première. woensdag 24 maart Tussendoor Van The Lovers, een supergroep uit Manchester, verschijnt in de loop van dit jaar een debuutalbum. Luisterend naar de muziekfragmenten op hun site is duidelijk te horen dat de groep geleid wordt door Tom Hingley, de voormalige frontman van The Inspiral Carpets. De band bestaat verder uit ondermeer de broertjes Paul en Steve Hanley, bekend van hun bijdragen aan The Fall. Met name bassist Steve Hanley stond jarenlang trouw aan de zijde van Mark E. Smith en heeft aan de basis gestaan van menige Fall-klassieker. Er zijn nog geen data gepland voor optredens in Nederland, maar de band heeft daar op SXSW wel met Nederlandse muzikanten over gesproken. * Als het op deze site weer eens veel te stil is, kun je altijd nog een bezoekje brengen aan een van de nieuwe Nederlandse weblogs over muziek: Halfhide, producer, muzikant (in de band van Carmenkata) en labelmanager (van drga-drga). maandag 22 maart Frappant
Zoek de verschillen: zondag 21 maart maandag 15 maart Drie
1. Encre (12/3) De bezoekers van het voorbije optreden van Tom Barman in de grote zaal komen een verdieping hoger naborrelen en gebruiken Encre als achtergrondmuziek voor luidruchtige conversaties. De band laat zich niet afleiden en speelt zo intens en geconcentreerd dat de dichtstbijzijnde rijen geleidelijk aan meer naar voren worden gezogen, gevolgd door enkele Barmanfans die nieuwsgierig vragen wat de naam is van de spelende band. Er wordt zelfs door enkelen in slowmotion gedanst. Als de band stopt en de trance verbroken is, wordt tevergeefs om een toegift geroepen. Veel meer dan andere elektronische acts geeft Encre live meerwaarde aan de muziek door het drastisch te herzien en werkelijk live te spelen. Daarmee winnen Tambour en de zijnen een nieuw publiek. Op 18 april sluit Encre het Toon Festival af in Studio Grasland. Reserveer je plek vroegtijdig, want de stoelen zijn schaars.
2. Stereolab (8/3)
3. Oneida (8/3) donderdag 11 maart Illegaal Terwijl Vido nog steeds bij aan het komen is van Oneida, kan de bezoeker van deze site zijn/haar lol op met de illegale mixen, collages en ongevraagde alternatieve versies die vorige maand zijn samengesteld door Ken's Last Ever Radio Extravaganza op Illegal Art. Met bijdragen van The Beatles, John Oswald, Hanson, Magnetic Fields, V/Vm en Momus. dinsdag 9 maart Champagne Paradiso was zaterdag zo fideel de bezoekers van het eerste uitverkochte ook toe te laten bij het tweede uitverkochte concert. Het publiek moest dan wel een uur en een kwartier wachten op de balkons of in de kleine bovenzaal. Scram C Baby verzorgde de pauzemuziek dus we hoefden ons niet te vervelen tussen Franz Ferdinand en Joss Stone. De vier Amsterdamse muzikanten hadden er zichtbaar zin in. Helaas waren ze vergeten de geluidsman te vragen gitaar en bas via de PA hoorbaar te maken. Joss Stone was een cadeautje, maar niet iedereen voelde de behoefte het cadeautje uit te pakken. Genoeg vrienden en bekenden bleven liever in de bovenzaal waar we een spelletje speelden, met als winnaar degene die het snelst weer terug was uit de grote zaal. De witte kreunsoul van Lolita Stone was niet aan ons besteed. G. en ik hielden het een couplet vol, wat ons snel leek, maar het leverde geen prijs op. Aan het eerste optreden van de avond beleefden we ook best lol. De vier frisgewassen Britse knapen van Franz Ferdinand bevonden zich op de delicate grens tussen professioneel degelijk en amateuristisch onbevangen. Degelijk staat bij mij gelijk aan saai. Onbevangen is beter, want dat geeft ruimte voor speelse invallen en stoutmoedigheden. In die laatste categorie viel de gastbijdrage van een drummer uit het publiek. Helemaal achteraan op het podium, verstopt onder een groot zwart doek, wachtten de bekkens en trommels van de drummer van Joss Stone. De jongen uit het publiek kreeg twee reservestokjes aangereikt en zonder toestemming te vragen aan mevrouw Stone ramde hij, zoveel mogelijk in de maat, mee met een van de liedjes. Om problemen te voorkomen kwam Paradisoprogrammeur Jan Willem Sligting hoogstpersoonlijk, direct na het gespeelde nummer, de gastdrummer achter de drumkit vandaan halen. Het succes van Franz Ferdinand is momenteel ongekend groot en dat terwijl de band maar twee nummers op het repertoire heeft staan: het nummer dat lijkt op The Strokes en het nummer dat veel weg heeft van een poppy Gang Of Four. De hypemachine heeft overuren gedraaid en opeens wil iedereen de band zien en meezingen. Gelukkig spelen de Britten met meer bezieling en plezier dan The Strokes en hebben ze een of twee uiterst meezingbare hits in de aanbieding waarvan de single Take Me Out wat mij betreft het prijsnummer is. Het lukte de net als een jonge David Byrne hoekig bewegende gitarist/zanger Alex de hele avond cool te blijven, totdat een gedeelte van de zaal zijn zangpartijen overnam en hij zelf nauwelijks meer in staat was een zanglijn voort te brengen. Verlegen probeerde hij met moeite een brede glimlach te verbergen. De eerder genoemde onbevangenheid betekent ook dat je relativerend kunt lachen om je eigen succes. De goede afloop van het optreden werd gevierd als een overwinning op een Grand Prix. De fles champagne werd heel bescheiden geschud zodat alleen de gezichten in eerste rijen het niet droog hielden. zondag 7 maart Voorbij
dinsdag
De luchtige gemoedelijkheid van Bauer heeft niets met rock-'n-roll te maken en goede vrienden hebben me al uitgemaakt voor geraniumrocker nadat ik ze vlak na het verschijnen van het debuutalbum On The Move in 1999 vertelde dat ik Bauer heel erg kon waarderen. Als zoon van een kerkorganist krijg ik het nu eenmaal heel erg warm van zoveel opeengestapelde witte en zware toetsen. Live is de band overigens een stuk pittiger geworden. Vooral de aanvullende elektronica maakte de drums steviger dan voorheen. Niet dat het publiek tijdens de presentatie van het derde album Baueresque behoefte voelde om danspassen uit te proberen. Bij Bauer is het vooral prettig dagdromen. Als je jezelf voor hun muziek openstelt, vindt je hetzelfde aangename gevoel dat je kunt hebben op een zomerse dag ver buiten de stad, liggend in het gras, je hoofd rustend in je handen, een hooispriet in de mond, fantaserend over een toekomst die geen einde kent. Bij Bauer is het altijd vakantie.
woensdag
donderdag vrijdag 5 maart Dwaas Café Dwaze Zaken is een van de nieuwe plekken in Amsterdam waar bandjes geprogrammeerd worden. Het kunst- en eetcafé ligt tegenover het Centraal Station, naast de bouwput van de Noord-Zuidlijn aan de Prins Hendrikkade nummer 50. Dwaze Zaken vierde in januari de eerste verjaardag, maar pas vorige week hoorde ik de naam voor het eerst. In het overzicht van optredens op de site van Logh staat te lezen dat deze Zweedse band op donderdag 25 maart in Dwaze Zaken zal spelen. In de agenda van het café staat het optreden (nog) niet vermeld, maar het lijkt me wel iets om in de gaten te houden.
Overige data van Logh in de Benelux zijn: maandag 1 maart Katten Afgelopen zaterdag speelde Cat On Form in de OCCII. Je was er niet bij. Volgende keer beter. Je kunt lezen wat je hebt gemist in een korte impressie bij de Subs. |