home
|
Vido's LogZine
januari 2003vrijdag 31 januari Nagekomen berichten
Utrecht
Amsterdam, Rotterdam, Den Haag
Tilburg
Smack Bettie donderdag 30 januari Op tijd naar Beth Schofterig druk was het gisteren. Je kon je letterlijk niet verroeren in De Melkweg zonder daarbij iemand onbedoeld onzedelijk te betasten. Als ik teveel in mijn lichtelijk verkouden neus wreef werden de haren van het kleine Franse meisje voor me door de statische elektriciteit mijn neusgaten ingetrokken. Rechts naast me hoestte een dame beschaafd in mijn oor. Het geroezemoes temperde zowaar bij het doven van de zaallichten. Alleen bij de bar bleef het onrustig ondanks de verwoede pogingen van een enkeling het ook daar stil te krijgen. Vanuit onverwachte hoeken dook een fel gesis op. De band zette de eerste maat in en Beth Gibbons (Latijnse benaming: Hylobatidae) greep zich vast aan haar microfoon, badend in het spotlicht. Rook steeg in het schijnsel op tot aan het plafond. Zelf had ze het roken opgegeven. Blijkbaar tot de slotsom gekomen dat het niet bevorderlijk is voor je stem. De enige keer dat ik haar groep Portishead heb gezien (Paradiso, niet lang na het verschijnen van het debuutalbum, alweer zo'n negen jaar geleden) stak ze de ene sigaret met de andere aan. Veel was er verder niet aan haar veranderd. Ze droeg hetzelfde sluike kapsel, hield de ogen stevig dicht, zong alsof ze in een ijskast stond en wist zich geen enkele raad met de momenten tussen de nummers. Beth is geen podiumbeest. Daar leent de breekbare muziek zich niet voor, dus daarover klagen is onzinnig. De liedjes die ze vorig jaar samen met Rustin' Man (oftewel Paul Webb van Talk Talk) op plaat zette leunen zwaar op sfeer. Als je daar te extravert mee omgaat doe je ze geen recht aan en kun je na afloop scherven ruimen. De antipresentatie was echter te klein voor de Melkweg, vooral in een veel te volle Max. Vanaf de plek vlak voor de mengtafel was achter de hoofden en schouders van lange mannen met grote moeite te zien dat de zangeres enkele keren langs de microfoon heen reageerde op roepende fans in de voorste gelederen. Tegen het einde van de reguliere set stapte ze zelfs even tussen het publiek. Geen idee wat ze zei en wat ze buiten mijn zicht uitspookte. Als het applaus opzwol stond ze schaapachtig te giechelen, totaal in verlegenheid gebracht door zoveel aandacht. Als een nieuw nummer werd ingezet verdween ze in haar eigen wereld. Ze was tijdens het zingen zo erg in zichzelf gekeerd, dat de schoonheid afstandelijk werd. De liedjes van Out Of Season (Go! Beat, 2002) zijn mooi. Mooi in de beste betekenis van het woord. Geen twijfel over mogelijk. Het wilde, bij mij althans, geen gevoelige plek in mijn ziel raken. Ik bewonderde de buitenkant en kon slechts gissen wat er diep in de liedjes voor emoties opgesloten zaten. Liever zag ik Beth speelser met haar stem omgaan. Niet enkel dat trieste serieuze. Heel af en toe kneep ze haar stem en boog ze die bewust slissend richting Billie Holiday. Te weinig om de grote ernst van het optreden te relativeren. De band deed er alles aan de muzikale aankleding zo smaakvol mogelijk te houden. De gitarist liet snaren zingen dankzij een e-bow. Hij ging zo een duet aan met de violiste aan de andere kant van het podium. De violiste verruilde haar instrument enkele malen voor een mandoline en zong samen met de toetsenist mee in het achtergrondkoortje. De bas legde zakelijk een eenvoudige basis neer en de drummer speelde ter afwisseling in een paar nummers de melodica. Ik had eerlijk gezegd geen idee wie van de mannen nu de Rustin' Man was. Zeer geslaagd zorgden ze voor een open en, dankzij een prima zaalgeluid, zeer heldere begeleiding. Ze waren een Portishead zonder triphopbeats. Bij een van de nummers verdween de band even en begeleidde de gitarist zittend de zang door akoestisch op losse noten te tokkelen van een spaarzaam aantal akkoorden. Na ongeveer een half uur, een fractie langer dan de tijd die ik in de rij buiten had gestaan voor aanvang van het optreden, verdween tante Beth om nog eenmaal terug te keren voor een cover van The Velvet Underground (Candy Says) en een slotnummer dat tekstueel als opener had kunnen dienen. Rond half elf stond ik al buiten. Ik had nog een hele avond voor me. dinsdag 28 januari ff naar IFFR Net als vorig jaar miste ik na afloop van de laatste film weer eens de laatste reguliere trein en kwam ik pas diep in de nacht thuis. Net als vorig jaar liet ik mij aan het begin van de avond de Gado Gado goed smaken in een eethuisje nabij Nighttown. Net als vorig jaar had ik een afwisselend programma samengesteld vol films uit diverse windstreken. Net als vorig jaar was de eerste film de allerbeste van de dag en ging het daarna kwalitatief bergafwaarts. Net al vorig jaar sloot ik de dag af met een belachelijke film van de Japanse grootmeester van de goede slechte smaak: Miike Takashi. Net als vorig jaar heb ik wat aantekeningen over een dagje Film Festival Rotterdam gemaakt en heb ik die verwerkt in een kort overzicht. Deze maal te vinden in de IFFR-special bij De Subjectivisten. De overige dagelijkse festivalaantekeningen zijn van Subsreporter Femke Dekker die tevens schrijft voor de Daily Tiger, het dagkrantje van het festival. * alt0169 merkt in zijn verslagen op dat er bovenmatig gekotst wordt in veel van de films in Rotterdam. Een opvallend verschijnsel. Van de vier speelfilms die ik zag zijn er maar liefst drie voorzien van kokhalsscènes. 2003 heeft zijn eerste trend gezet. zondag 26 januari Jongens Hometaper Frostparade heeft waarschijnlijk de grootste Nederlandse verzameling platen van Sabrina in zijn bezit. Het was onvermijdelijk dat daar een coverversie uit voort zou komen. Sinds kort is zijn versie van Boys te downloaden bij Living Room Records. Hoofdbreken In The Wire vond ik een onzinnige opsomming van bands die het woordje head in hun naam hebben staan. In The Headband List bevinden zich flink wat Nederlandse groepen zoals Blue Lou & The Headhunters (blues), Egghead (de band met de grootste bassist van Nederland), Deadhead (metal), Grumpyhead (dance op Djax), Headcrash (Nederlands/Duitse crossover), Klubbheads (dance), Mr Potatohead (punk), Silicon Head (metal) en Flamborough Head (symfo). Dan missen we nog 3 Steps Ahead (gabber), Hammerhead (hardrock), Hardheaded Soul (punk), Head First (nog meer dance op Djax), Headliners (hiphop) en Headquarter (nog veel meer dance op Djax). Of ben ik er een paar vergeten? Voorzet Voordat ik zodadelijk afreis naar Rotterdam voor een dagje IFFR hier alvast de lijst die vandaag is ingeleverd voor Week 5 van het Schaduwkabinet:
Oxbow - An Evil Heat (cd op Neurot Recordings)
En tot slot een overzicht van het aanbod aan nieuwe Nederlandse plaatjes dat mij deze maand ter ore is gekomen. 2003 is sterk van start gegaan met: vrijdag 24 januari Op bandjesjacht (observaties in januari)
AMP 8/1
Volta 16/1
OCCII 17/1
Melkweg 21/1
Desmet Studio 22/1 Daarna wordt het veel te laat, raak ik een fietslamp kwijt in een overvolle Buurvrouw en schijn ik volgens de overlevering weer eens zingend naar huis te zijn gefietst. Laat ik dat als een goed teken beschouwen. dinsdag 21 januari Reünie John Zorn's Naked City komt weer bij elkaar. Zorn, Bill Frisell, Fred Frith en Joey Baron spelen op dinsdag 17 juni in Koninklijk Theater Carré in het kader van het Holland Festival. Helaas niet met brulboei Yamatsuka Eye van de Boredoms, maar die was er in de beginfase ook niet bij. De kaartverkoop start op 1 april. Arizona aan de Amstel Buiten kletterde de regen in grote plassen, was het koud en waaide de wind in een tegenovergestelde richting. Binnen waanden we ons in Arizona en groeiden levensgrote cactussen onder een brandende zon. Calexico speelde ten overstaan van een via e-mail opgeroepen schare journalisten en ander mediavolk. Dat lijkt slecht publiek, zeker als je het cliché in je achterhoofd hebt van aan de bar dronken wordende en luid kleppende popjournalisten. Het voordeel van Studio Desmet is de scheiding van bar en podium. Als een scribent dronken wil worden doet hij of zij dat buiten het zicht van de zaal. De in Canada geboren Joey Burns zette de eerste maat in en het was doodstil. Het akoestisch spelende trio had ons vanaf het openingsakkoord in zijn macht en hield ons tot aan het laatste nummer in de ban. Het promotieoptreden was ter gelegenheid van het volgende maand te verschijnen album Feast Of Wire. De liedjes in derde persoon enkelvoud waren dan ook kakelvers. Burns werd begeleid door twee van oorsprong Duitse muzikanten: contrabassist Volker Zander en multi-instrumentalist Martin Wenk. Zander speelde afwisselend met de vingers en de strijkstok. In het laatste geval zaagde hij laag en dreigend. Heel subtiel voegde Wenk noten toe die hij toverde uit een vibrafoon, trompet (met en zonder demper), minisampler, gitaar en accordeon. Soms tikte hij mee op zijn vibrafoonstokjes of rammelde hij met iets onbestemds dat voor zijn voeten tussen de glazen lag. Hij leek zijn partijen gedachteloos uit te voeren, alsof hij ze ter plekke verzon. De in het midden staande gitarist/zanger Joey Burns stampte tijdens de spaarzame heftige momenten enkele malen ritmisch op de mobiele vloer. Zijn versterker kraakte vervaarlijk onder dit geweld. De akoestische gitaar maakte een vergelijkbaar gekraak, maar dat was een onbedoelde toevoeging aan het totaalgeluid. Als je in het midden van de studio stond leek het net alsof je het optreden beluisterde via koptelefoon, zo helder was het geluid. Ik lette teveel op de sfeer die het trio neerzette dan op de uit het leven geplukte verhalen die Joey bezong. Gelukkig legde hij af en toe uit waar een liedje over ging en vertelde hij over de vluchtelingen die de grens tussen Mexico en de Verenigde Staten probeerden te passeren. Honderden overleefden die tocht niet. In de krant las hij over een Mexicaan wiens naakte lichaam werd gevonden, vastgeknoopt aan een riem, bungelend aan een boom in de woestijn. Een naar en triest beeld uit een film die nog geschoten moet worden. Het trio zorgde alvast voor een geschikte score. Mariachi en Amerikaanse roots vermengden zich op natuurlijke wijze in de liedjes van Calexico. Aan de Plantage Middenlaan klonken ze heel intiem, maar ik kan me zo voorstellen dat ze later dit jaar in Tivoli, Paradiso en 013 ook heel dichtbij aanvoelen. Lees voor een andere invalshoek ook het verslag bij Merel. maandag 20 januari In de Haack Wie is Bruce Haack? In de film die over hem is gemaakt wordt hij The King of Techno genoemd. Toch is hij geen genregenoot van Derrick May en Kevin Saunderson. De in 1931 geboren Haack componeerde in de jaren zestig en zeventig repertoire voor kinderen en gebruikte daarbij een eigenzinnige mix van klassiek, country, pop en rock, gespeeld op zelfgefabriceerde synthesizers. Zijn naam is minder bekend dan tijdgenoot Raymond Scott, wat niet wegneemt dat in de documentaire acts als Beck, Tipsy, Mouse On Mars, Money Mark en de Danielson Famile enthousiast vertellen over de invloed die Haack's werk op hun muziek heeft gehad. Bovengenoemde film is nog niet helemaal klaar en zal dus niet te zien zijn tijdens het International Film Festival Rotterdam dat aanstaande woensdag van start gaat. Een van de muzikale films die daar wel draait en volgende week maandag zijn wereldpremière beleeft is Bodysong. In deze anatomische beeldenstroom komen alle aspecten van het menselijk leven aan bod. Van geboorte tot dood en alles wat daar tussen zit. Regisseur Simon Pummell putte uit materiaal dat de afgelopen eeuw op diverse plekken op aarde is geschoten door medische fotografen, oorlogscorrespondenten, nieuwsmakers, amateur-filmers en speelfilmregisseurs. De makers noemen het resultaat zelf een achtbaanrit door het menselijk lichaam. Het visuele geweld wordt begeleid door de score van Jonny Greenwood, de gitarist uit Radiohead. Tegelijkertijd met de première wordt de website wwww.bodysong.com gelanceerd die is voorzien van een vernieuwende 3D-interface. Andere muzikale films tijdens IFFR: One Room Man: Kevin Coyne, The Year Of The Devil (een absurde Tsjechische fakeroadrockumentary) en Durval Discos (over een oude rocker die nog bij zijn moeder woont en tegen de klippen op oude Braziliaanse lp's probeert te verkopen). * donderdag 16 januari Beginning to see the light Sonic Light 2003, van 13 tot en met 23 februari in Paradiso met optredens van o.a. Ikue Mori, Francisco Lopez, Richard Devine, Otto von Schirach en Venetian Snares. In de steigers
dinsdagavond Alweer Voicst. De drie jongens kunnen er geen genoeg van krijgen. Tijdens Noorderslag afgelopen zaterdag waren ze niet te stoppen in de Marathonzaal. De adrenaline blijft onophoudelijk koken. Doorgaan, doorgaan, doorgaan is het motto. Net zo lang doorgaan tot het publiek ineen zijgt van uitputting. Voor alle zekerheid houd ik me vast aan de DJ-tafel en drink ik me een Vitamine C-vergiftiging aan jus d'orange. Ook wat drank betreft sta ik bloot aan een overdosis. De muziek smaakt me beter al heb ik deze avond meer behoefte aan gepaste proporties. Zelfs aan het einde van de avond, als ze de instrumenten al hebben opgeborgen, bewegen de bandleden met wijd opengesperde ogen onrustig tussen de overgebleven toeschouwers. De roes blijkt een onuitputtelijke bron. Die paar biertjes teveel doen de rest. We gaan de nacht in met een van de resultaten van Muzieklab, een experimentele bijeenkomst van vijf muzikanten uit verschillende disciplines (in dit geval rock, hiphop en dance). Het uitgangspunt: 's middags voor het eerst bij elkaar komen en dezelfde avond live samen spelen voor publiek. Het initiatief en de eerste uitvoering was bedoeld als een eenmalige, Eindhovense aangelegenheid. Op verzoek wordt vanavond verder gejamd. Jamsessies zijn meestal leuker voor de uitvoerende muzikanten dan voor het publiek en zeker in het begin lijkt dat ook op te gaan voor Muzieklab. De drummer (Flin van Hemmen), bassist (Nick Sanders van Suimasen), zanger/gitarist/trompettist (Arnold van zea), laptopwizard (Maxim Schram van Artefact) en een scratcher (Broky B van Waxwankerz) wisselen te snel van stemming en weten enkele nummers lang niet het magische moment te vinden. Vanaf de tweede helft van de set, wanneer de groep vertrouwt op de eenvoud, komen de jams tot leven en weten ze de spanning vast te houden. De gesamplede zang- en trompetpartijen van Arnold krijgen alle ruimte om zich in onmogelijke bochten te wringen en de bas zorgt afwisselend voor onaardse drones en spaarzame lage tonen. Heel voorzichtig nemen de dubtechnieken de overhand. Voor het podium voeren twee meisjes een pas de deux uit met uit zichzelf tot leven gekomen en grillig bewegende invalidenwagens. Muzieklab is nog iets te aftastend. Hopelijk zijn de muzikanten in de gelegenheid elkaar vaker op het podium te ontmoeten. Wel of niet geslaagd, het is een goede zaak dat k-Tsjoem ruimte biedt voor dit soort geluidsproefnemingen. Niemand kan voorspellen tot wat voor moois het in de toekomst kan leiden. dinsdag 14 januari Broeden Broedplaatsen hebben het niet makkelijk in de hoofdstad. Veel initiatieven zijn geen lang leven beschoren en worden door de autoriteiten de kop in gedrukt. Gelukkig duiken op nieuwe plekken onafhankelijke culturele ondernemers op. Een van de meest recente creatieve haarden is Voor-Beeld Amsterdam, een Multifunctionele Broedplaats in De Baarsjes. Sinds september vorig jaar zijn een zestigtal kunstenaars en culturele organisaties actief in de voormalige Vakschool voor Edelsmeden aan de Postjesweg. Een van hun activiteiten is De Bibliotheek van Ongehoorde Verhalen, een verzamelplaats voor verhalen, liedjes en gedichten die nog niet eerder geopenbaard zijn. Onregelmatig vinden er ook audiovisuele optredens plaats onder de noemer Platform 01. Op vrijdag 24 januari is er weer eentje in lokaal 01 met een lo-fi performance inclusief dia's uit China van Louisa Lilani & John Prop en de bijzondere 8mm films van Jaap Pieters begeleid door de impro-noiseformatie Labdog (zie hier een impressie van hun optreden eind 2001 tijdens het Polderlichtfestival). Na afloop kun je dansen op klassieke doemwave. De zaal gaat om 20.00 uur open. Favorieten Afgelopen zondag stuitte ik toevallig op een voor mij nieuwe muziekweblog uit Den Haag. Fireflies doet regelmatig verslag van concerten die voornamelijk buiten zijn woonplaats plaatsvinden. In december zag en beschreef hij ondermeer optredens van Tahiti 80 en Low en was hij getuige van de finale van de Grote Prijs van Nederland. In november besprak hij Sparklehorse, Tombola 2004 en Crossing Border. Een log om in de gaten te houden. Klokken
Een even analoog als digitaal uurwerk maandag 13 januari Hit (by) the North Het zit erop. Eurosonic en Noorderslag zijn voorbij. Gisteren heb ik heerlijk rustig aan gedaan, het gepiep uit de oren laten wegsterven en de eerste aantekeningen uitgewerkt. Enkele festivalimpressies vind je exclusief op de site van de Subs. vrijdag 10 januari Nieuwe lijstjes, nieuwe namen Tussen de ontelbare over het net verspreide eindejaarslijsten is het aangenaam spitten naar onbekende groepen. Dicht bij huis duikt in de lijstjes van het Utrechtse Zabel Muziek de Noorse groep Monopot op. De recensies op internet over hun cd's op Smalltown Supersound zijn behoorlijk lyrisch. Debuutplaat Something Is Like Nothing Was kreeg de vijfde plek in de top tien die in 1999 werd samengesteld door de Noorse popcritici. Jammer genoeg is de site van de band (tijdelijk?) uit de lucht zodat de virtuele speurtocht een beetje doodloopt. Dat wordt analoog speuren in houten platenbakken naar hun tweede album Optipess dat werd geproduceerd door Jørgen Træen (in Scandinavië beter bekend als Sir. Dupermann). De plaat wordt vergeleken met Codeine and Slint vermengt met een fijne dosering elektronica. Iets meer geluk had ik met een andere onbekende naam in de Zabellijstjes: Un Automne à Lob-Nor. Dat wil zeggen, ik heb hun site weten te vinden om er snel achter te komen dat Sebastien Roux (gitaar) en Vincent Nicolas (gitaar en sampler) de band onlangs hebben opgeheven. Enkele van hun postrock soundscapes zijn nog te beluisteren, zoals een track van hun tweede en laatste album (41°N;90°E). Sebastien is nu actief als Rabbits/Sorrow en Vincent als bidibop. Op de website van bidibop staat een leuk speeltje. De primitieve sequencer Random Music Creator (kortweg RMC) is makkelijk met de muis te bedienen en houdt je minstens vijf minuten zoet. * Onmogelijke bandnamen Up Up Down Down Left Right Left Right B A Start. Zo heet deze Amerikaanse band echt. Hun muziek is iets minder onmogelijk getuige de semi-akoestische track You Landed So Gracefully van het meest recente album And Nothing Is #1 op World Won't Listen. Het nummer is zo kort dat je bijna zou denken dat het slechts een fragment is. Voor alle zekerheid doe ik er ook nog een track bij van hun zes nummers tellende EP op Papermade Records: Walked Out This Season. Hoe het klinkt? Als de dunne scheidslijn tussen mathrock en At The Drive-In. * De Aarde als radio McGreevy ground-based VLF recordings. woensdag 8 januari Agendapuntjes Heel even leek het erop alsof Miss Black America was opgeheven. Dat bleek vorig jaar vals alarm want de band staat de komende dagen niet alleen op Eurosonic (10/1) en in Paradiso (14/1), maar ook aanstaande zaterdag in De Bakkerij te Castricum. De Britten spelen daar samen met Feverdream. Iets noordelijker, om precies te zijn in punkhol Parkhof te Alkmaar, staan op vrijdag de 17e twee Duitse elektronische acts. Je kunt er niet alleen terecht voor de heftige breakbeats van de Society Suckers, maar ook voor het iets subtielere, duistere werk van Christoph de Babalon wiens album If You're Into It, I'm Out Of It uit 1997 een van de hoogtepunten is uit de catalogus van Digital Hardcore. Als Alkmaar je te ver is heb je een tweede kans een avond later in het Rotterdamse WORM waar de line-up wordt aangevuld door Rotterdamse acts Copacod (voorheen Murderville Soundmachine) en FFF (breakcore). Illegalen Philo T. Farnsworth laat zich liever niet fotograferen. Waarschijnlijk wil hij niet op straat herkend worden door Beck Hansen en al helemaal niet door diens advocaten. In 1988 bracht Farnsworth op zijn label Illegal Art zonder toestemming van de singer-songwriter een remix-cd uit met de onverbloemde titel Deconstructing Beck, een geheel uit Becksamples opgebouwde compilatie. Snuffelend tussen de plaatjes in de catalogus van de platenbaas tref je een flinke verzameling illegaal knip- en plakwerk waaronder dat van Girl Talk. Achter deze naam schuilt Gregg Gillis die volgens de overlevering Kid606 doet verbleken tot an amateur pillow tosser. I Want You Back (MP3) staat op zijn album Secret Diary. Tussen het scratchen en glitchen is nog maar net een flink verminkte Jackson Family te herkennen. Maandag vond ik bij Staalplaat de compilatie Commercial Ad Hoc. De cd staat volgestouwd met voor mij merendeels nieuwe acts. De cd opent met een bijdrage van Evolution Control Committee, de nutty professor die vorige maand in Nederland niet altijd even geslaagd (want geplaagd door technische problemen) zijn kunsten vertoonde. Zijn track Music For Selling is samengesteld uit 100% gedecommercialiseerde geluiden. Je kunt meer tracks overzetten naar je harde schijf, zowel van Commercial Ad Hoc als van de MP3-pagina van Illegal Art. Eergisteren werd daar nog gelinkt naar een site waar te zien en te horen was hoe wilde jonge katten het repertoire van The Vines onder handen namen. Ook heel aardig was het nummer Ha'ah'ah Y'aas E'Eh waarin het illustere duo B'O'K and ADMacHine Madonna en Britney net zo verknipt laten klinken als je dacht dat ze waren. Sinds dinsdag zijn tien nieuwe tracks vrij beschikbaar zoals die van Jima (zijn Dictionaraoke-versie van een Elton John-klassieker), een lezing van Noam Chomsky, turntable bastard pop van DJ Empirical en nuttige tips van Klarq Qent over hoe de duivel te bestrijden. Doe er je voordeel mee zolang het nog kan. * De tien favoriete albums van Frodo Baggins. maandag 6 januari De Black Rooster EP van The Kills was een van de leukste plaatjes van 2002. Hij heeft net niet een plaatsje weten te bemachtigen in het rijtje tien beste singles van vorig jaar (zie jaaroverzicht). Het duo Alison en Jamie is klaar met de opnamen van het debuutalbum. De plaat heeft voorlopig nog geen titel, verschijnt begin maart en is in de loop van vandaag in streaming audio te beluisteren via hun site. Je moet dan wel eerst hier hier je e-mailadres achterlaten. zondag 5 januari Blues in het paleis van de Keizer
De eerste livemuziek van het jaar (alweer een avondje Excelsior). Reken maar dat het gezellig was in de Winston afgelopen vrijdagavond. De nieuwjaarsreceptie van Excelsior had niet alleen Alamo Race Track op het programma staan, maar ook een redelijk geheimgehouden en pas op het allerlaatste moment bekendgemaakte try-out van Caesar. Beide groepen spelen volgende week respectievelijk tijdens Noorderslag en Eurosonic. Het scheelde niet veel of Ralph van Alamo Race Track had ons toegeroepen met een gemeend Dank je wel, Groningen! De gitarist/zanger is meer dan voorheen de voorman van de jonge band. Niet langer staan er vier vriendelijke, ietwat schuchtere, hardwerkende muzikanten op het podium. Ralph eist als middelpunt van de band de meeste aandacht op. Tijdens heftige momenten versoepelt hij zichtbaar zijn ledematen, trekt hij de microfoon uit de standaard en zakt hij theatraal ineen op het podium. Hij laat zijn snaren vlak voor de versterkers hangen voor de nodige feedback. Ralph rockt. Nu het merendeel van de nummers nog. De vlotte opener, het nummer dat de mensen om mij heen aan The Strokes deed denken, was een veelbelovende start en het loopje en de melodieën in Happy Accidents kunnen mij nog steeds bekoren. Daarna ging het tempo omlaag en werd het allemaal te ernstig en te traag. De iets te lange pauzes tussen de liedjes waren ook niet bevorderlijk. Bij Caesar was het tegenovergestelde het geval: hun nieuwe liedjes bleven niet direct in mijn kop hangen, maar het hevig en gretig rockende trio maakte alles goed dankzij een enerverende uitvoering. Nergens werd vertraagd, want daar was geen tijd voor. De band ging recht vooruit, recht door zee, rechtstreeks naar de essentie. Voormalig vierde Caesar Marien keek toe vanuit de eerste rijen en zag dat het goed was. Zijn partijen werden een enkele keer vervangen door een backing tape waarop voorzichtige elektronica klonk. Drumster Marit moest er speciaal een koptelefoon voor opzetten. De drums, bas en gitaar stonden te hard afgesteld om de voorgeprogrammeerde geluiden goed te kunnen onderscheiden. De paar keer dat bassist Sem de vocalen voor zijn rekening nam, schreeuwend in een raar wit microfoontje, trad de muziek nog meer buiten de oevers. Caesar lijkt klaar voor een hernieuwd podiumoffensief. De rest van de avond en nacht is in mijn geheugen een fragmentarische warboel. We waren bijna van plan in De Buurvrouw een flinke boom op te zetten over canons in de wereldliteratuur toen we aangesproken werden door een jonge moeder die met twee vriendinnen op stap was. Het gesprek leek te worden ingekort toen een vlotte jongen in leren jack flirtend tegen haar aan begon te leunen. Niet veel later kreeg hij buiten ons gezichtsveld een bloedneus geslagen en leek het ons een beter idee verder het centrum in te trekken, via De Diepte (net gesloten, geen doorkomen aan), langs de zwerver in de rode jas (die vergeten was dat ik hem die avond al blij had gemaakt), over het Koningsplein en de Leidsestraat naar een café waarvan ik de naam alweer vergeten ben, maar die volgens de jonge moeder in ieder geval nog open zou zijn. De barjongens serveerden in korte broeken en om ons heen voerden gevaarlijk ogende mannetjes elk hun eigen solodans uit. Ik had geen benul van de tijd en voelde me in de hemel. Totdat ik heel laat de volgende dag wakker werd en de realiteit als vrieskou door kieren mijn huisje binnendrong. Alle verdere plannen voor het weekend gingen de ijskast in en ik kon slechts wachten tot de duisternis een einde aan de dag maakte. Je vindt de meer nuchtere verslagen bij Zebra en De Subs. vrijdag 3 januari Neerhalen Het zal niet echt de bedoeling zijn, maar voor zolang het duurt kun je hier muziek downloaden van P.I.L., Broadcast, My Bloody Valentine, The Replacements, Adventures In Stereo, Aerial M, Apples In Stereo, Bowery Electric, Oval, Steve Reich en Tortoise. Officieel te downloaden maar minstens zo 'verboden' is U2 (The Forbidden Single), de door U2 uit de handel gehaalde cover van I Still Haven't Found What I'm Looking For, een versie die het kritische mediacollectief Negativland bijna de kop kostte vol en het label SST bankroet maakte. In de komische collage hoor je de scheldende Amerikaanse DJ Casey Kasem en de zeurstem van Negativland-oprichter The Weatherman. This is the Weatherman, and as you probably already know, the sound of my voice IS an insult to the entire digital community, zegt hij zelf. Zijn echte naam is Mark Hosler en op zaterdag 8 februari komt hij om vijf uur 's middags in Paradiso een lezing houden onder de titel Our Favourite Things. Het verhaal zal geïllustreerd worden aan de hand van video's. Na afloop is er uiteraard mogelijkheid tot het stellen van vragen. Ik kan me vergissen, maar volgens mij is dit het eerste Nederlandse 'optreden' in de meer dan twintig jaar dat Negativland bestaat. |