home

filmarchief

vido?

archief

email

twitter

Vido Liber

(arthouse, classics, cult, Hollywood, music)

Maandoverzicht december 2012

Het beste in de bioscoop

  • Searching For Sugar Man (Malik Bendjelloul, 2012)
  • The Broken Circle Breakdown (Felix Van Groeningen, 2012)
  • Looper (Rian Johnson, 2012)

Ook niet verkeerd, maar...

  • Caesar Must Die (Cesare Deve Morire) (Paolo & Vittorio Taviani, 2012)
    Caesar Must Die is bijzonder vanwege de streng bewaakte gevangenis als locatie en de langgestrafte delinquenten als acteurs. In de documentair aanvoelende audities leren we de Shakespeare-acteurs een beetje kennen, maar als ze eenmaal diep in hun rollen zitten, verdwijnt hun persoonlijkheid achter afstandelijke plechtstatigheid. Ik heb te weinig affiniteit met theater om me door hun spel te kunnen laten meeslepen.
  • Anna Karenina (Joe Wright, 2012)
    Ik had een kwartier nodig om te wennen aan het leven dat letterlijk als theater wordt gefilmd. De extreme vorm levert in ieder geval een spectaculair ogend en bondig gemonteerde paardenrace op waarbij binnen enkele seconden en met een minimum aan beelden en woorden veel informatie gegeven wordt. De invloed van Eisenstein is op z'n moment niet ver weg. Elders heeft de film last van opzichtige symboliek, zoals bijvoorbeeld het ongeluk op het station vlak nadat Anna (Keira Knightley) en haar toekomstige minnaar Vronsky (Aaron Taylor-Johnson) elkaar voor het eerst ontmoeten. De tragische afloop van hun relatie wordt hier wat al teveel met luid tromgeroffel aangekondigd.

Tegenvallers
  • Cloud Atlas (Tom Tykwer, Andy Wachowski & Lana Wachowski, 2012)
    Het is knap hoe Tykwer en de Wachowski's de complexe, zes verhalen tellende roman van David Mitchell tot een werkbaar script hebben weten om te vormen. In de roman heeft elk in tweeën gesplitst hoofdstuk een eigen toon. De film kiest noodgedwongen voor een andere vorm. De episodes worden door elkaar heen gemonteerd, waardoor het lijkt alsof de makers constant aan het zappen zijn. Dat leidt in de proloog en tijdens actiescènes tot een overvolle, drukke montage. In het boek heeft het hoofdstuk over journaliste Luisa Rey (Halle Berry) de vorm van een vlot geschreven pulproman, maar in de film krijgen ook andere episodes vanwege de montage eigenschappen van een B-film mee. De hoofdrolspelers vertolken meerdere rollen. Hun latex maskers doen veel te veel denken aan Eddie Murphy in een van zijn vermoeiende komedies. Net als bij films van Murphy komen alle vermommingen bij de aftiteling allemaal even voorbij, alsof dat de belangrijkste attractie van Cloud Atlas is.
  • Seven Psychopaths (Martin McDonagh, 2012)
    Seven Psychopaths gaat over Seven Psychopaths en bekijkt zichzelf 110 minuten lang in de spiegel. De zelfreflectie heeft een paar snedige dialogen en een enkele goede grap tot gevolg, totdat halverwege brute moorden de humor overschaduwen, het lachen definitief vergaat en de film steeds meer op een psychiatrische patiënt begint te lijken die in de woestijn tegen zichzelf ligt te praten.

Ik had beter thuis kunnen blijven

  • Alles Is Familie (Joram Lürsen, 2012)

Het beste in de thuisbioscoop

  • The Day He Arrives (Hong Sangsoo, 2011)
    Door anderen al treffend omschreven als een speelse combinatie van de tobbende personages uit het werk van Eric Rohmer en de labyrintische structuur van L'Année Dernière à Marienbad (1961). De Amerikaanse dvd op het label Cinema Guild bevat een zeer verhelderend video-essay van Kevin Lee.
  • The Ascent (Voskhozhdeniye) (Larisa Shepitko, 1977)
  • Wings (Krylya) (Larisa Shepitko, 1966)
  • Al Primo Soffio Di Vento (Franco Piavoli, 2002)
    Landerige contemplatieve cinema uit Italië over een warme dag uit het leven van een welgestelde agrarische familie. Iedereen lijkt op zoek, naar de meest geschikte woorden om een gedicht mee af te ronden, de juiste noten op de piano, het geheim van het leven, de liefde van een zwemmende buurjongen of gewoonweg simpel een warme groet van een passant. Gezien dankzij tip via Twitter.
  • Gate Of Hell (Teinosuke Kinugasa, 1953)
  • Grandma Lo-fi (Ingibjörg Birgisdóttir, Orri Jonsson & Kristín Björk Kristjánsdóttir, 2011)
    Wordt het niet eens tijd voor een documentaire over het Rotterdamse fenomeen Harry Merry?
  • Jason Becker: Not Dead Yet (Jesse Vile, 2012)
    Ligt het aan mij of bevatten muziekdocumentaires over hardrock en metal meer drama dan documentaires over andere popmuziekgenres?
  • Breaking Bad, Season 3, Episode 10: 'The Fly' (Rian Johnson, 2010)
    Dit is voorlopig de meest bizarre episode in de originele serie over een aan kanker lijdende scheikundeleraar die zijn gezin onderhoudt door achter hun rug synthetische drugs te produceren. De regisseur van de recente sciencefictionfilm Looper laat deze zeer afwijkende aflevering vrijwel volledig afspelen in een gesloten ruimte met slechts twee acteurs en een hardnekkige vlieg. Gedurfd.

Nu ook op Blu-ray

  • Southern Comfort (Walter Hill, 1981)
  • Zombie Flesh Eaters a.k.a. Zombie 2 (Lucio Fulci, 1979)

Het slechtste in de thuisbioscoop

  • Such Good Friends (Otto Preminger, 1971)
  • McBain (James Glickenhaus, 1991)
    De inspiratiebron voor de actiefilm The Expendables (2010). Zo belachelijk dat het grappig wordt. Christoper Walken kan zijn lachen soms met moeite inhouden. In een van de vele idiote scènes schiet hij vanuit de cockpit met een pistool dwars door het raam van zijn vliegtuig een vijandige straaljager neer.

Muziek (albums) (met links naar clips of tracks)


[home] - [filmarchief] - [vido?] - [archief] - [email] – [twitter]